نمایشگاه هیجان خط و نقطه
توضیحات و استیتمنت نمایشگاه
هیجان خط و نقطه قرنها قبل از آنکه سبک امپرسیونیسم در اروپا شکل بگیرد، نقاشان ایرانی در «مینیاتور» «پردازش» انجام میدادهاند. پردازش گذاشتن نقطههای رنگی در کنار خطوط بود که نقاشی را جذابتر میکرد. اروپاییها از لکهگذاری سریع رنگ، برای ثبت یک لحظه نور، استفاده میکردند، اما ایرانیها آن را آزاد و برای افزودن بر جذابیت نقاشی به کار میبردند. من فقط میخواستم یادآوری کنم که اصل نقاشی ایرانی بازی جذاب خط و نقطه بوده است. در سال ۱۳۵۷ به کلی نقاشی را کنار گذاشتم. با اینکه دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبا گرفته بودم و در دانشگاه باید آن رشته را ادامه میدادم، ناگهان از اینهمه سبک نقاشی خارجی بیزار شده بودم و نمیفهمیدم چرا من باید یک پیکاسوی تقلیدکارِ دیگر باشم! بعد از حدود چهل سال دوری، «خط و نقطهی نقاشی ایرانی» سراغم آمد و این بار تلاش کردم از نقاشی لذت ببرم. ایرج طهماسب تابستان ۱۴۰۲