نمایشگاه هزار باده
توضیحات و استیتمنت نمایشگاه
گمان مبر که به پایان رسید کار مغان هزار باده ی ناخورده در رگ تاک برای تماشا و تحسین خط نگارهها، کمتر از دو ماه پیش، به سوی نمایشگاه استادم، ابراهیم حقیقی، شتافتم که خط نگارههای این هنرمند خلاق بر دیوار گالری سهراب، شگفتی و تحسین به ارمغان آورده بود. اکنون باید برای روز افتتاح نمایشگاه ایمان ملاجعفری که نمایشگاه خط و نقاشی خود را به قضاوت شما میگذارد بشتابم. او را از هیجده سال پیش می شناسم، زمانی که دانشجوی دوره فوق لیسانس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. این هنرمند نقاش امروز در آستانه چهل سالگی سرشار از خلاقیت و انرژیست. او شاگرد استادان مرتضی ممیز، صداقت جباری، مصطفی اسداللهی، محمد احصایی، عباس مشهدی زاده و فرشید مثقالی بوده است. خرم دل آنکه از تبارش، ماند خلفی به یادگارش جوهره معنای آثار او در این نمایشگاه همانا پیوند دو واژهی مهرورزی در تقابل با بی تفاوتیست. او در جایی گفته است که اعتراض نمیتواند دشواری ها را حل کند بلکه با محبت میتوان دلها را به هم نزدیک کرد. ترکیب بندی و تجارب تحسین برانگیز این هنرمند خلاق، که خط شکسته نستعلیق را با نقاشی به گونه ای تحسین برانگیز همراه با نوآوری ترکیب کرده، حاصل اش تابلوهائیست که شما را به ضیافت نور، رنگ، معنا، طراحی و مهم تر از همه خلاقیت دعوت میکند. یقین دارم که بازدیدکنندگان او را تحسین خواهند کرد، برای آنکه نمایشگاه این هنرمند خلاق و خستگی ناپذیر به راستی حافظهی بصری من را ارتقاء خواهد داد. عالم از نالهی عشاق مبادا خالی اکبرعالمی نگارههای این نمایشگاه و آوردههای استاد ایمان ملاجعفری در چنین ابعاد و اندازه های گوناگون و اینهمه پر درخشش و پرتوان در گویاییِ آبیهای پرصفای آسمانها و هم آغوشیهای دلبرایانهی این آبیها با سفیدیهای گوناگونِ ابرها و در کنارشان سبزی سبزینههای عالمِ عیانِ فلک که در این بومها و نگارهها، به دور از طبیعت سازیها و منظرسازیها و تنها با بهرهگیری از کمپوزیسیونها و ترکیببندیهای بسیار بسیار بدیع و استادانهی مدرسی پرسابقه و جدای از همهی اینها، نمایشی و گزارشی است از تماشای مشتاقی از مشتاقان اهل معرفت که سبب پیدایش آفرینههایی گردیده که بسیار بسیار دیدنی است و بسیار تر از آن، خواستنی است!!! عباس مشهدیزاده چگونه از میان خطوط و واسطه های تجسمی می توان ذهنیت هنرمند را دریافت؟ به کارگیری عناصر گوناگون و شکل دادن به ساختمان منظم فرمها، تحرک مداوم و ریتم قوسها در وضعیت ناخودآگاه، مجموعه آثار این دوره را در موقعیت انتزاعی قرار داده است. در نهایت، علیرقم به کارگیری متنوع رنگ و بافت، طراحی مبنای کار قرار گرفته است؛ و نگرش متفاوت هنرمند به طراحی، آثار او را از دیگر هنرمندان ژانر او متفاوت ساخته است. سعید روانبخش