نمایشگاه کلمه به کلمه
توضیحات و استیتمنت نمایشگاه
برای هنری که نقاشی را به همراهی متن ملزم میکرد، عجیب نیست که مستقیم و بیواسطه کلام را وسیله قرار دهد. این بار زمینههای تازهای نیز اضافه شدهاند که بدون هیچ تغییری در محتوا و شکلِ کلمه و تنها با جابجایی و تغییرِ بستر معنا را دگرگون میکنند. حالا کلمات جابجا میشوند و جهان مکتوب نه فقط در کتاب و کتیبه که در هر کجای ممکن و پذیرا شکل میگیرد. کلمات از بستری به بستر دیگر سُر میخورند، که در این سُریدَنها هم شیب اهمیت دارد و هم میل سوژه. اما در هر بار مواجه، متن با ریزبینیِ بیش از پیش و کلمه به کلمه خوانده میشود. در هزارتوی زمینهها و در تمامی زبانها، هر اختلال و ارجاع مضاعفی پیچیدگیهای معنا را افزون میکند. البته در زبانِ پر تعارف و تَکَلُّف فارسی، ابهام گاهی میتواند نَصِّ صریح و پیراسته تلقی شود و گاهی استعارهای پیچیده و گمراهکننده؛ اما همه آبستن.نقل کلامی فاخر حالا وسیلهی برای نقد تحکم میشود، معمولیترین واژهها به یک جریان اشاره میکنند، عمومیترین لغات بیانیههای شخصی میشوند و خصوصیترین کلمات خواست عمومی را بازگو میکنند. هر توصیهای توهین تلقی میشود و به سخره گرفتن، کنش سیاسی و اجتماعی. به این ترتیب حتی حذف و عدمِ امکانِ دسترسی به معنا، تولید معنا محسوب میشود و پرشورترین متنها اخته و الکن ... اکرم احمدی توانا
هنرمندان
محمود بخشی مهدیه پازوکی آناهیتا رزمی زروان روح بخشان نوید سلاجقه آریتا شهرزاد امیرحسین شهنازی ایمان صفایی ماهور طوسی اله یار نجفی حسین والامنش نیکو وسلاری