برنامه گالری ها

نمایشگاه نقاشی های شقایق طیبی

نقاشی های شقایق طیبی


توضیحات و استیتمنت نمایشگاه

۱×۳، سه مجموعه (شیر­زن، پرنده، جنگل ­های هیرکانی) در یک نمایشگاه است. سی تابلو که نگرش و نگرانی شقایق طیّبی را درباره­ ی زنانگی و زیستگاهش می­ نمایاند. شیر­زن، تصویر زنان بی­ باک، کاردان، سخت­کوش، بی ­آلایش و رنج­کشیده در قالب شیر است. مادران و مادر­بزرگانی که توانمندی­ ها و نقش مدیریتی­ شان زیر سایه­ ی جامعه­ ی مرد­سالار گم شده است. تلفیق یال = (نماد مردانگی) با رژ لب و لاک در این مجموعه، بیانگر نگاه فرا­جنسیتی به ویژگی و جایگاهِ «قدرت» است.  مجموعه­ ی پرنده، ترکیبی از پرندگان گوناگون به ویژه پرندگان بومی مازندران است. خروس، پرنده­ ی اساطیری و نماد مردانگی، در بیشتر آثار این مجموعه نقشِ پُر­رنگ­تری دارد. هدف از افزودن سینه به خروس و تلفیق نماد مردانه و زنانه، همانند مجموعه­ ی پیشین (شیر­زن)، به چالش کشیدن نماد قدرت و دیدگاه برابر زنانه-­مردانه نسبت به این مقوله است. ​مجموعه­ ی جنگل ­های هیرکانی از طبیعتی که همیشه در زندگی ­ام دیده و شنیده می­ شد، الهام گرفته شده است. جنگل‌های مختلطِ پهن‌برگِ حاشیه­ ی جنوبی دریای خزر و کناره­ ی شمالی البرز به مساحت ۵۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۷٪ مساحت ایران)، موزه­ا­ی طبیعی با پیشینه­ ی ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال است که یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و زیستگاه بیش از ۳۲۰۰ گونه­ ی گیاهی، ۴۴ درصد آوند­داران، ۵۸ گونه ­ی پرنده، ۵۸ گونه­ی پستاندار از جمله پلنگ ایرانی و نزدیک به هفت و نیم میلیون انسان است. اگر­چه از ۱۴ تیر ۱۳۹۸ جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی قرار گرفت، شوربختانه در دهه‌های گذشته تصرّف غیر­قانونیِ زمین، ساخت­ و­ساز و چرای بی­رویه، برداشتِ غیرقانونی از منابع جنگلی، توسعه­ ی ناپایدار گردشگری، توسعه­ی بی‌رویه ­ی کشاورزی و آتش‌سوزی باعث تخریب این جنگل‌ها و از دست رفتنِ تنوّع گیاهی و جانوری آن شده‌است.  درختان این مجموعه با شیوه ­ای منحصر به فرد و سبک شخصی آفریده شده­ اند.


هنرمندان

شقایق طیبی